Ajankohtaisia

kuulumisia

 

Blogi

  

  • Päätät tilata nettisivut - mitä sitten tapahtuu?

    Lähes jokaisessa asiakastapaamisessamme, jossa päädytään toteuttamaan uudet verkkosivut, asiakas kysyy miten prosessi etenee. Myös kysytään mitä asiakkaan itsensä tulee tehdä, tietää tai varautua tekemään.

    Kerron sinulle miten uusien nettisivujen prosessi yleensä meillä etenee.

    Palvelumme perustuu todellisten tarpeiden täyttämiseen, joten haastattelemme sinua ensin. Jotta nettisivut palvelelevat ja tuottavat, tulee niiden vastata yrityksen tai organisaation toimintaa ja todellisia tarpeita.

    Aloitamme siis tapaamisella, joka kestää noin 1,5 tuntia. Tapaamme usein pienellä tiimillä, jolloin ajatuksia ja ideoita kumpuaa samalla muiltakin. Tapaamiset hoidetaan nykyisin useimmiten etäyhteydellä, mutta on myös mahdollista sopia tapaaminen toimistomme neuvottelutilaan.

    Kartoituksen, muistiinpanojen ja ideariihen jälkeen otamme yhteyttä graafikkoon, joka aloittaa ulkoasun suunnittelun. Valitsemme aina graafikon, joka mielestämme sopii parhaiten teidän yrityksellenne. Graafikko ohjeistetaan tarkasti yrityksenne toiminnasta ja tarpeista, jonka jälkeen hän tekee ensimmäisen ehdotuksen etusivun ulkoasusta. Toisinaan myös graafikko osallistuu etätapaamiseen.

    Ensimmäisestä ulkoasusta käymme kanssanne keskustelua ja tarvittaessa pyydämme graafikolta muutoksia. Joskus etusivu, värimaailma ja toimintojen visuaalisuus osuu kerralla nappiin, joskus taas tarvitaan ehkä useampiakin "kierroksia". Kun tämä ensimmäinen ulkoasu on hiottu täydelliseksi, siirrytään sisäsivuihin. Näiden osalta prosessi jatkuu samalla lailla, yhteistyössä kanssanne saavutetaan parhaat versiot.

    Kuvatasolla suunniteltaessa graafikko käyttää usein "placeholder" valokuvia, jotka ovat useimmiten kuvapankeista. Jos sinulla on tässä vaiheessa lähettää jotain omia kuvianne, niin niitä käytetään erittäin mieluisasti jo alkuvaiheessa. Samoin on tekstin osalta, mikäli ei ole vielä olemassa sisältötekstiä, käytetään "Lorem Ipsumia" - tekolatinaa jolla esitetään paikka tulevalle oikealle tekstille.

    Sinulla ei siis tarvitse olla vielä kaikki materiaali valmiina tässä vaiheessa.

    Kun sivuston ulkoasu on saatu lopulliseen muotoonsa, alkaa koodarin työ. Koodarin kanssa keskustellaan tarvittavista teknisistä toiminnoista, kuten personoiduista lomakkeista, uutispalstojen tekniikasta, mahdollisesta intranetistä tai verkkokaupasta, ulkoasua tehostavista efekteistä ja muusta koodaukseen liittyvästä.

    Ensimmäiset päivät koodaus ei ole ulkoisesti kovin näyttävää. Mutta kun perusasiat on koodattu, alkaakin julkaisualustalla tapahtua nopeasti. Tässä vaiheessa myös sinulla on mahdollisuus esikatselulinkin kautta seurata koodauksen etenemistä. Useimmiten lähetämme linkin kuitenkin vasta kun etusivu ja sisäsivut ovat kohtuullisen pitkälle edenneet. 

    Esikatselun avulla sinulla on mahdollisuus kommentoida ja esittää muutostoiveita. Usein esimerkiksi värin tai fontin vaihtaminen onkin tässä vaiheessa kätevämpää kuin alun kuvatasolla.

    Tässä vaiheessa on myös sinulle huomattavasti helpompaa alkaa hahmottamaan, millaisia kuvia tullaan tarvitsemaan ja kuinka paljon. Kuvapankkikuvien käyttäminen lopullisessakaan sivustossa ei ole poissuljettua, jos omia kuvia ei ole. Omat valokuvat edes osittain tuovat kuitenkin sivustoon persoonallisuutta ja myös uskottavuutta.

    Tekstienkin osalta tässä vaiheessa asiakkaat usein huokaisevat helpotuksesta. Sisällön tuottaminen omista palveluistaan verkkosivuille, joita ei ole vielä nähnyt, tuntuu usein hyvin hankalalle - edessä on tyhjä taulu "tabula rasa". Kun tulevan sivuston näkee, niin sinne tarvittavien tekstien tuottaminen muuttuukin paljon helpommaksi.

    Tässä vaiheessa myös tarvittaessa avustamme sisällön tuottamisessa. Voimme auttaa kuvapankkikuvien valitsemisessa ja voimme myös muokata tuottamasi sisältötekstit miellyttävään, luettavaan muotoon hakukoneoptimointi huomioiden.

    Peruskoodaus kestää noin viikon verran. Kun sivusto alkaa olla likimain valmis, alkaa sisältöjen paikalleen laittaminen. Valitaan lopulliset kuvat ja muokataan ne sopivan muotoisiksi. Lopullisuus on tässä hieman väärä termi, sillä sivusto ei ole "kiveen hakattu" julkaisunkaan jälkeen vaan kaikkia kuvia ja tekstejä voi muokata helposti jatkossakin. 

    Vuorotellen materiaalin valmistuessa liitetään myös tekstejä tai niitä kirjoitetaan suoraan verkkosivustolle. Voit itse osallistua halutessasi tähänkin vaiheeseen, opastamme kyllä ja se on ihan helppoa.

    Kun sisällöt ovat paikoillaan sivustolla, koodari viimeistelee toiminnot. Mobiilinäkyvyys tarkistetaan erilaisilla näyttöleveyksillä ja tarvittaessa mobiilinäkymää muokataan. Sivustolle kirjoitetaan perushakusanat eli "title" sekä asennetaan favicon-kuvake. Se on se pieni ikoni nettisivun osoitevälilehdessä. Tässä vaiheessa myös asennetaan mahdollinen Google Analytics seurantakoodi, jonka avulla voit jatkossa seurata sivustolla kävijöiden käyttäytymistä sivustollasi.

    Jos sinulla ei vielä ole www-osoitetta, eli domainia, me varaamme sen sinulle. Jos yrityksellänne on jo vanhat sivut, me hoidamme liikenteen ohjauksen uudelle sivustolle. Sinun ei tarvitse itse kuin kuitata sähköpostissa, että siirto on ok ja Opiferum saa sen tehdä. Sitten uusi sivu julkaistaan ja pidetään käyttökoulutus. Siihen voi osallistua teidän yrityksestänne vaikka useitakin henkilöitä.

    Jatkossa asiakaspalvelumme on tukenasi ja neuvomassa, mikäli käyttökoulutuksesta ei jokin asia jäänyt kunnolla mieleen. Jos siis suunnittelet uusien nettisivujen tilaamista, niin älä jännitä - ota vain yhteyttä niin me hoidamme!

      Takaisin
  •   Arkisto

Seuraa meitä myös Facebookissa!

 
 
 

Opiferum Oy

Hämeentie 2
13200 Hämeenlinna

         

Sopimusehdot  - Tietosuojaseloste - Evästekäytännöt