Ajankohtaisia

kuulumisia

 

Blogi

  

  • Visuaalisuus nettisivuilla - miksi?

    Verkkosivuston suunnittelu ei suinkaan ala kauniin ulkoasun pohdinnalla vaan käytännöllisen ulkoasun suunnittelulla. Käytännöllisyys on tärkeintä. Asiakkaamme saattavat joskus myös pohtia miksi graafikon osuus on sitten tärkeää ja miksi siitä pitää maksaa.

    Google on toteuttanut tutkimuksen (https://research.google.com/pubs/pub38315.html), jossa sivustolla vieraileva tekee päätöksen siitä aikooko hän jatkaa selailua sivuilla 50 millisekunnissa! Kun siis mahdollinen asiakkaasi tulee sivuillesi, hän tekee välittömästi päätöksen siitä aikooko hän jatkaa selailua sivuillasi. Tässä kohtaa visuaalisuus on kaikkein tärkein tekijä.

    Visuaalisuudella on väliä - erotu!

    Ensin verkkosivuprojektissa pohditaan tarvittavat toiminnot ja asiat joita halutaan tuoda sivuilla esiin ja joihin asiakastasi halutaan erityisesti ohjata. Näiden tärkeysjärjestys mietitään ja rakennetta hahmotellaan. Tässä vaiheessa visuaalisuus nostetaan suunnittelussa tärkeään osaan korostamaan näitä olennaisimpia asioita. Sivuston visuaalisuuden tarkoitus on kaikkien toimintojen ja informaation lisäksi parantaa verkkosivuston käyttökokemusta.

    Pienille tuntuvilla asioilla onkin paljon merkitystä.

    Esimerkiksi verkkokauppaan kehottava nappi onkin eri värinen kuin muu ympäristönsä ja tämä saa sivustolla kävijän herkemmin klikkaamaan sitä. Erilaisia tuotteita ja palveluita kuvastetaan sanan lisäksi myös ikonilla sillä visuaalinen kuvake kertoo sanan kanssa yhdessä jo silmäyksellä, mistä on kyse. Hover eli hiiriefektit, jotka tapahtuvat kun viet kursorin jonkin elementin päälle, saavat aikaan kiinnostusta tutustua aiheeseen. Jopa fontin valinnalla on suuri merkitys. Näistä aiheista löytyy myös paljon tieteellisiä tutkimuksia. 

    Värien merkitystä ei voi verkkosivujen suunnittelussa ohittaa.

    Sivuston on hyvä noudattaa oman yrityksesi väritystä, joka on toivottavasti suunniteltu sopimaan toimenkuvaan, tuotteisiin ja asiakaskuntaan. Jos ihan näin ei olekaan, niin taitava graafikko upottaa kyllä logon toiseenkin värimaailmaan. Värit ovat markkinoinnillinen keino vaikuttaa tunteisiin ja tärkeä valinta verkkosivuston suunnittelussa.

    Oletko markkinoinnin ammattilainen?

    Jos vastaat mielessäsi "en", niin verkkosivuasioissa kannattaa kääntyä toteutuksen osalta ammattilaisen puoleen. Ammattimaiset verkkosivut suunnitellaan myös visuaalisten elementtien osalta visuaalisen alan ammattilaisen eli graafikon toimesta. Näin tilaamasi verkkosivut ovat onnistuneet ja ne ovat investointi pitkälle tulevaisuuteen. Ota yhteyttä jos kiinnostuit!

      Takaisin
  •   Arkisto

Seuraa meitä myös Facebookissa!

 
 
 

Opiferum Oy

Hämeentie 2
13200 Hämeenlinna

         

Sopimusehdot  - Tietosuojaseloste - Evästeasetukset